torsdag 9. juni 2011

Raw food i en uke


Let´s face it, jeg er ikke så sunn som jeg ønsker å være. I det siste har jeg faktisk vært ganske usunn. Og det er kanskje det jeg merker konsekvensene av for tiden… I hvert fall har jeg vært unormalt sliten og trett i en lang periode nå. De siste ukene har jeg også vært mye kvalm og matlei. Dette er noen av grunnene til at jeg ikke har oppdatert bloggen. Men nå blir det kanskje en forandring på både det ene og det andre!

Jeg er smådesperat etter å få mer energi og har prøvd en del forskjellig. Nå tenkte jeg å teste ut raw food og supermat i en uke. Hvis jeg er fornøyd med resultatet er dette ting jeg kommer til å inkludere i mitt daglige kosthold.

For de som ikke vet det er, så er raw food mat som ikke er prosessert og ikke varmet opp over 41 grader. Det skal for det meste være økologisk, og det vanligste er å ikke bruke animalske produkter i det hele tatt når man følger en raw food-diett. Supermat er mat med et svært høyt og konsentrert næringsinnhold som har en helsebringende effekt. Eksempler på supermat er gojibær, spirulina (en type alge) hampfrø, rå kakao, acaibær, linfrø, kaldpresset kokosolje osv. Ikke ting folk flest spiser til vanlig med andre ord. Jeg har prøvd en del av disse tingene fra før, og syntes det er veldig spennende å lese om. Men jeg har aldri brukt raw food eller supermat så mye at jeg har merket noen spesiell effekt av det. Det håper jeg å gjøre nå.

Men det er noen haker og noen ting som gjør meg skeptisk. Hvordan viker det inn på magen å spise masse rå grønnsaker hele tiden? Og grunnene til at man ikke skal varmbehandle maten, er de egentlig så gode? Det er noe med at man skal beholde enzymene som de er naturlig, men er det ikke mange av enzymene som kroppen bryter ned av seg selv uansett? Er den gode følelsen man får av å spise sunt litt placebo? Er det mulig å gjennomføre dette prosjektet uten å bruke sykt mye penger på mat og kosttilskudd? Tenk om mye av maten smaker… nei, jeg skal ikke komme med stygge ord her… og jeg har brukt masse energi og penger på å lage den? Hvor mye tid må jeg egentlig tilbringe på kjøkkenet for å få dette til? Kommer det til å virker det? Er det verdt det?

Jaja, man må jo prøve seg litt frem uansett! Det kan jo bli gøy Jeg er allerede godt i gang. Har lest masse på nettet, har rå kjeks og knekkebrød stående til tørking, har satt linser og alfalfafrø til spiring i hjemmelagde spireglass, og har kjøpt masse rart på helsekosten som jeg gleder meg til å bruke….

I tillegg til å legge ut (de vellykkede) oppskriftene jeg prøver, kommer jeg til å føre en slags matdagbok der jeg skriver ned hva jeg lager, hva jeg spiser, hvordan det smaker og hvordan det virker inn på kroppen. Lørdag setter jeg i gang, følg med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar