mandag 13. juni 2011

Dag 2: gi opp allerede?


Våknet opp kjempesulten. Hadde en plan for hva jeg kunne spise, men det ble ikke bare lett… Da jeg forbredde meg til denne uka prøvde jeg å lage en yoghurterstatning av frisk kokosnøtt som ble veldig, veldig god, men i dag hadde jeg problemer med å åpne nøtta. Egentlig skal man finne et mykt punkt, men det greide jeg ikke, så da ble det håndbor og sag. Etter så mye arbeid med kokosnøtten var det ganske surt da jeg oppdaget at den var dårlig … Heldigvis hadde jeg en vanlig, brun kokosnøtt også. Den var enda vanskeligere å åpne, men kjæresten min hadde heldigvis en løsning.

”Når du ikke får til det du prøver på, må du tenke litt mer som en ape.” sa han, og knuste hele greia med en hammer.

Men den brune nøtta ville food prosessoren ikke ta ordentlig. Det ble en slags kornete, rar grøt bare. Heldigvis hadde knekkebrødene mine tørket til i dag, så jeg spiste en del av dem med cashewnøttost og deilig goji- og bringebærsyltetøy. I tillegg drakk jeg mango- og eplejuice og spiste litt frukt og en tomat.

Lunsjen ble dagens høydepunkt; spiste deilig salat med linsespirer (endelig var de ferdige!) og en mango ute i sola. For en gangs skyld gikk alt rett ned også.

På ettermiddagen styrte jeg rundt med en gresskarpai som jeg ikke ble helt fornøyd med. Men paibunnen ble bra. Tror jeg skal lage noe annet av den.

Middagen ble… vanskelig… Jeg lagde en raw salsa, guacamole uten proteinpulver og et salgs ”tacokjøtt” av nøtter, fersk sopp og soltørkede tomater som jeg pakket inn i salatblader med friske grønnsaker. Brukte de sorte sesamkjeksene som tortillachips. Syntes tacoen var god da jeg smakte på den underveis, men da jeg endelig satt ved middagsbordet og skulle spise hele, var det en annen sak. Kompisen min som var på besøk spiste en stor porsjon og syntes det var kjempegodt. Jeg derimot, nøyde meg med kjeks med guacamole og salsa til å begynne med, og da jeg endelig turte å ta noen store biter av tacoen følte jeg meg bare uvel. Så uvel at jeg kastet opp mesteparten av det jeg hadde spist den dagen… Mamma og pappa, som har vært litt skeptiske til dette prosjektet fra begynnelsen av, overtalte meg til å slutte, og jeg var ikke så vanskelig å overtale heller.

Tror jeg har gjort en del feil disse to dagene. Prøvde å la det bli en gradvis overgang fra vanlig mat til raw food de siste dagene før jeg begynte, men det jeg gjorde, holdt visst ikke. Enten ble det for mye nytt på en gang, eller så har jeg fått i meg noe jeg virkelig ikke tålte (håper det ikke var linsespirene, for de ble så gode). Var dårlig hele kvelden og natta etter den tacoen, eller hva det nå var som gjorde det…

Jeg er skuffet over at det gikk så dårlig, for dette var noe jeg hadde sett frem til å drive med en uke. Men, men, har ennå ikke mistet troen på at raw food og supermat er bra for kroppen. Skulle gjerne fullført uka og gått for supermatoppskrifter isteden, men det tror jeg egentlig ikke jeg har råd til. Jaja, skal i hvert fall fortsette å skrive en del på bloggen og spise sunt, men ser ikke bort i fra at jeg kommer til å steke og koke en god del av maten min…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar