lørdag 11. juni 2011

Dag 1: en bitter pille å svelge


Nei vent, ikke en pille. En kapsel er det. Og ikke bare en, men hele ÅTTE stykker! Tre med byggress, tre med spirulina (egentlig skal man trappe opp til ti) og to med omega 3 (ok, så blir det ikke helt vegetarisk da…) Skulle gjerne sagt at jeg tok en sånn grønn smoothie med sunne pulvere i, men dem fikser jeg bare ikke, så da ble det kapsler.

Men det er ikke kapslene som er det bitre. Det er det jeg våknet opp til i dag: Hadde gledet meg til en god og sunn frokost der jeg prøvde ut en raw pannekakeoppskrift. Men den oppskriften må ha vært helt på trynet, for de pannekakene var etter tørking en natt bare en uspiselig, brun, tykk masse. Jaja, har sett andre pannekakeoppskrifter jeg kan teste ut, da. Og så var det de meksikanske knekkebrødene som jeg hadde sett frem til å spise med guacamole … Fant ut at det ene brettet var blitt muggent etter av-og-på-tørking i to døgn. Det andre brettet tror jeg det gikk bra med, det står i ovnen nå. Men det verste var aprikos og gojibær-cookiesene; de hadde stått til tørking på benken siden ovnen var full. Nå hadde de blitt forvandlet til en maurtue. Har med bekymring sett en og annen maur på kjøkkenet den siste uka, men i dag var det virkelig mange. Og de var i mine cookies!

Siden frøknekkebrødene mine ikke var tørre enda, fikk jeg ty til Reneé Voltaire sine, som jeg kjøpte for å ha til et nødstilfelle. De var svinedyre, men smakte heldigvis kjempegodt med urtesmøreost av cashewnøtter. I tillegg hadde jeg et eple og en smoothie av mango, banan, sitron, kokosolje og kokosvann, en kombinasjon jeg virkelig kan anbefale. Litt liten frokost, men jeg pleier ikke spise så mye på morgenen uansett.

Skulle ut ganske tidlig, men kom på i siste liten at jeg måtte skylle spirene mine. Det ble litt kaotisk, men de ser i hvert fall fine ut. Et glass kikerter, to med alfalfa og to med linser. De har alle fått hale.

Som mellommåltid drakk jeg et glass kokosvann og spiste en konfekt og noen never gojibær og svisker (nam).

Til lunsj hadde jeg en svær avokado med sitron og slags pasta av gul squash. Den ble faktisk veldig god, men jeg fikk ikke i meg mer enn halvparten. Ikke fordi jeg var mett eller kvalm, det ble bare litt for uvant, tror jeg.
Med middagen oppstod den samme situasjonen. Jeg hadde laget en soppsuppe som hadde deilig smak, men det var noe som var feil på en måte, og jeg fikk bare i meg litt under halvparten. Prøvde meg på pastarestene igjen, men det gikk heller ikke. Alle smilte og lo litt av meg under middagsbordet. Jaja…

Jeg hadde heldigvis et hemmelig våpen; desserten. Kjempeenkel bananiskrem med sjokoladebiter. Til og med pappa prøvde å nappe litt fra meg. Og så var det massevis av røde druer, så dagen var liksom reddet.

Men nå utpå kvelden er jeg egentlig ganske sulten … Spiser guacamole med hampproteinpulver og Reneé Voltaires sorte sesamfrøkjeks. Tror ikke jeg har fått i meg så mye mat i dag som jeg burde. Får prøve meg på de restene senere.

Sukk, dette med raw food ble litt vanskeligere enn jeg trodde det skulle ble (og jeg tenkte at det sannsynligvis kom til å bli ganske vanskelig). Håper det går bedre i morgen. Da skal jeg lage raw taco og kaker!

(Beklager forresten mangelen på bilder, jeg finner nemlig ikke overføringskabelen…)

2 kommentarer: