tirsdag 14. juni 2011

Hvitløksnan uten yoghurt



Fikk så lyst til å lage hvitløksnanbrød, men så at det var yoghurt (som jeg ikke tåler) i mange av oppskriftene… Da tenkte jeg at jeg skulle prøve med kokoskrem, og det gikk ganske fint. Brødene ble litt mektigere og mer porøse enn det nanbrød egentlig skal være, men jeg legger ut oppskriften, for de ble likevel urolig gode!

Ingredienser:
8,5 dl hvetemel
1,5 ts bakepulver
En halv pakke tørrgjær
2,5 dl kokoskrem
1 egg
4 ss god olje
2 ss sitronsaft
1 ts salt
Litt sukker eller annet søtningsmiddel

Hvitløksolje:
2 hvitløksfedd
2 ss god olje
Litt frisk koriander

Fremgangsmåte: Bland alle ingrediensene til brødene sammen (pass på at det våte ikke er helt kaldt) og kna det sammen til en fin deig. La deigen heve på et varmt sted til den har blitt dobbelt så stor som den var. Varm ovnen til 225 grader med stekebrettet inni (viktig at dette også blir varmt). Stek to og to brød på bakepapir til de er gyllende (litt under 10 min). Det beste er å sette ovnen på et grillprogram. Oppskriften holder til ca 6 brød (litte etter hvor store du vil ha dem). Press hvitløken og bland med olje og hakket koriander. Smør de stekte brødene med oljen og server dem varme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar