søndag 5. september 2010

Ingrunns sjokoladekake


I familien min har vi laget denne enkle, brownielignende sjokoladekaken i årevis. Ingen husker helt hvem Ingunn var, vi er ikke en gang helt sikre på om hun som lagde kaken faktisk helt Ingunn. Men det er ihvertfall ingen tvil om at selve oppskriften er lett å huske!

Ingredienser:
100 g smør
100 g kokesjokolade
2 egg
2 dl sukker
2 dl mel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker

Fremgangsmåte: Sett ovnen på 170 grader. Smør og sjokolade smeltes i vannbad. Egg og sukker vispes sammen og blandes inn. Sikt melet inn og tilsett bakepulver og vaniljesukker.
Stekes i en halvtime i en liten smurt form, pynt med krem og nøtter hvis du ønsker det.

5 kommentarer:

  1. Deilig sjokoladekake, som også blir god med en teskje kaffe i røren.

    SvarSlett
  2. Ja, det kan jeg tenke meg:) Den blir også bedre hvis du bruker 70% sjokolade.

    SvarSlett
  3. denne oppskriften har jeg bare med 200g sjokolande og 200g smør stekes i paiform på 225 grader i 12min den er da flytene og fantasisk :) kan severes med is men er fantastisk alene og :)

    SvarSlett