tirsdag 17. august 2010

Daddelkake og nyåpnet blogg

Hei hei Internet, jeg har vært i humør til å starte en blogg i det siste og nå blir det altså en om mat. Mmm... Det er så mange fancy matblogger der ute at man blir helt satt ut. Selv starter jeg ikke denne bloggen fordi jeg egentlig er noen ekspert på temaet, men nettopp fordi jeg har lyst til å lære mer. Så her kommer det til å stå en del om eksperimentering med oppskrifter, bra tips jeg kommer over, og generelt litt av hvert om god mat, for det meste veggiesmat. Hvis du også er interessert i matlaging, følg med!

Åpningen må jo feires, med kake tenkte jeg. Her er oppskriften på en kjempegod daddelkake jeg prøvde meg frem til i går:

Ingredienser:

kake:

6 egg

2 dl sukker

90 g smør

1 plate 70% kakao sjokolade

3 dl hvetemel

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

½ ts ingefær

fyll:

100 g hakkede ristede mandler

250 g hakkede dadler

4 ss aprikossyltetøy

1 ss appelsinmarmelade

2 ss appelsinjuice

3 ss sitronsaft

1 ss honning

1 ts ingefær

½ ts koriander

glasur:

1 ½ plate 70% sjokolade

4 ss melis

2 ss smør

2 ss sterk kaffe

Fremgangsmåte: Smelt smør og sjokolade ved svak varme. Mens blandingen avkjøles pisker du egg og sukker til en tykk eggedosis. Bland eggedosis og sjokolade. Sikt inn de tørre ingrediensene og rør det hele lett sammen. Hell røren i en godt smurt form (ca 26 cm i diameter) og stek kaken ved 180 grader på nederste rille i ca 40 min. Når kaken er kald deles den i to lag.

Bland alle ingrediensene til fyllet i en liten kasserolle og rør over lav varme i 4-5 minutter. La det avkjøle seg en liten stund og fyll det mellom lagene i kaken.

Bland alle ingrediensene til glasuren i en gryte og la det smelte sammen. Avkjøl litt og hell det så over kaken. Før servering kan du pynte med melis, dadler og sitronmelisse. Kaken smaker best når den har stått en natt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar